کد مطلب:36433 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:778

دفاع از آزادی











آزادی مهم ترین و گرانبهاترین و خطیرترین صفت آدمی است، و این همانا رمز وجودی انسان و برتری او بر مخلوقات است.

و هنگامی كه انسان به خاطر آزادی خود می رزمد، در واقع از انسانیت، شرف و رمز وجود خود دفاع می كند.

بنابراین، هر گاه زورمندان سودای تسلط بر انسان و سلب آزادی او را به سر داشته باشند، باید خود را برای پیكار آماده كند... و این همان پیكار مقدسی است كه پیامبر خدا در آن شركت نمودند.

امام علی (ع) می گوید:

[صفحه 64]

خذوا للحرب اهبتها، و اعدوا التهیو لها، فانها قد وقدت نارها، و علا سناها، و تجرد لكم الظالمون كیما یطلفئوا نور الله، و یقهروا عباد الله، الا... انه لیس اولیاء الشیطان- من اهل الطمع و الجفاء- باولی فی الجد فی غیهم و ضلالهم و...

«برای جنگ آماده شوید و برای آن تدارك ببینید، كه آتش آن شعله ور، و دندانهایش تیز شده است. و ستمگران در برابر شما لشكر آراسته اند تا نور خدا را خاموش كنند و بر بندگان خدا مسلط شوند. به راستی پیروان شیطان- آزمند و خیانتكاران- در پافشاری بر باطل و ضلالت، از یاران حق و پاكدامنی و فروتنی در وفاداریشان به حق و طاعت پروردگار و همدلی با امامشان، اولیتر نیستند.

به خدا سوگند، كه اگر یكه و تنها با آنها روبرو شوم، و آنها سراسر زمین را فراگرفته باشند، باكی به دل راه نمی دهم و از آنان می ترسم. من بر ضلالت ایشان كه در آن غرقه اند و بر هدایت خویش بینا هستم و از پروردگار خویش یقین و اطمینان یافته ام. و من آرزومند دیدار پروردگار هستم و بی صبرانه پاداش نیكوی او را چشم می دارم.

اما اندوه مرا فرامی گیرد و آشفتگی دلم را می لرزاند، وقتی می بینم بر این امت، نابخردان و تبهكارانشان فرمان می رانند. كسانی كه مال خداوند را از آن خود می سازند، بندگان خدا را به ذلت و خواری می كشند، با نیكوكاران دشمنی و با بیدادگران دوستی می ورزند. به خدا قسم كه اگر جز این بود شما را این اندازه تهییج و بسیج نمی كردم و از شما كناره می گرفتم، به خدا سوگند كه من بر حق هستم و دوستدار شهادت.

من به یاری خدا و همدستی شما پیش خواهم رفت، پس سبكبال

[صفحه 65]

پیش بتازید و با مال و جان خویش در راه خداوند جهاد كنید، كه خدا با بردباران است.»[1].


صفحه 64، 65.








    1. مستدرك نهج البلاغه، ص 124 -123.